Netiquette (dk)

Netikette Retningslinjer for deltagelse til World Scout Jamboree On The Internet

Som spejdere, vi lever vores liv i overensstemmelse med en kodeks for opførsel.
Denne kode er udtrykt i Spejderloven, Løftet, og Motto. Når de anvendes til internettet,
kan denne kode betegnes som netikette.
 

KFUM Spejderne

Spejderloven:
 En spejder
   – lytter til Guds ord
   – er hjælpsom
   – respekterer andre
   – værner naturen
   – er til at stole på
   – tager medansvar
   – finder sin egen mening

Spejderløftet:
 “Jeg lover at gøre mit bedste for at lytte til Guds ord, holde Spejderloven
 og hver dag gøre noget for at glæde andre.”

Spejdermotto:
 Vær beredt!

De Grønne Pigespejdere

Spejderloven:
 En spejder
   – Tale sandhed
   – Stifte fred
   – Dele med andre
   – Være en god kammerat
   – Værne om naturen
   – Vise hensyn og hjælpe andre
   – Leve i hjem og samfund med kærlighed og omtanke

Spejderløftet:
 “Som spejder lover jeg at gøre mit bedste for at ære Gud ved at leve efter Hans vilje.”

Spejdermotto:
 Vær beredt!

Det Danske Spejderkorps

Spejderloven:
 Den, der er med i spejdernes fællesskab, gør sit bedste for:
   – at finde sin egen tro og have respekt for andres
   – at værne om naturen
   – at være en god kammerat
   – at være hensynsfuld og hjælpe andre
   – at være til at stole på
   – at høre andres meninger og danne sine egne
   – at tage medansvar i familie og samfund

Spejderløftet:
 “Jeg lover at overholde spejderloven.”

Spejdermotto:
 Vær beredt!

Scouting på internettet er en to-vejs lærerig oplevelse. Det giver Spejdere fra alle
hjørner af Jorden for at dele deres ideer og noget af deres kulturer. Til gengæld er det
også muligt spejdere for at lære om teknologi, hvordan andre spejderorganisationer
arbejde og kulturer deres bror og søster spejdere i hele verden!

Scouting på internettet er også sjovt! Men ligesom de fleste sjove ting, har du også nødt
til at være forsigtig! Når du bruger internettet, har vi regler, der bør følges for at
vise vores Spejder Ånd og beskytte vores venner og os selv! Venligst blive fortrolig med
følgende oplysninger for at sikre en sikker og sjov JOTI.

Vælg mellem følgende links
For din sikkerhed!
Scouting Høflighed
E-mail-retningslinjer
General Internet Relay Chat (IRC) Retningslinjer
Nogle yderligere IRC Regler fra ScoutLink
World Wide Web-retningslinjer

Kilder: Rules for youth, Rules for adults & Sikkerchat.dk
 

For din sikkerhed!
1. Det er nemt på internettet til at foregive at være en anden. Nogle af de mennesker på
    nettet kan foregiver at være en Spejder, eller en gruppe af spejdere. Så for at være
    sikker, aldrig oplyse dit fulde navn eller din adresse, når du sender e-mail eller
    chatter med IRC.

2. Hvis du modtager en e-mail eller andre Internet kommunikation, som du synes er
    mærkeligt eller usædvanligt, så fortæl din leder eller en
    af dine forældre til at have et kig på det, bare
    for at være sikker.

3. Hvis du modtager en e-mail eller andre Internet-kommunikation fra alle, der ønsker at
    møde dig, eller beder om personlige oplysninger, ikke svar! Fortæl din leder eller en af
    dine forældre, bare for at være sikker.

Private og personlige oplysninger omfatter følgende:

• Din navn
• Din adresse
• Dit telefonnummer
• Din skole
• Eller noget andet, der er personligt

FORTÆL EN VOKSEN! DETTE ER MEGET VIGTIGT!

4. Hvis du har spørgsmål om vores adfærdskodeks, bedes du drøfte dem med en
    voksen, der er fortrolig med alle vores udstationerede Netikette retningslinjer.

 

Scouting Høflighed
• Svar på alle meddelelser, der er modtaget.
• Hvis du lover at sende oplysninger eller udveksle badges – hold ord.
• Når du bruger e-mail, eller endda underskrive en andens Gæstebog, ikke bruge sproget, der kunne fornærme
    andre. Prøv også at være positiv, konstruktiv og fokusere på det sjove aspekt af Cyber-Scouting!

 

E-mail Retningslinjer
1. Medmindre du bruger en kryptering enhed (hardware eller software), bør du antage,
    at post på internettet ikke er sikker. Aldrig skrive noget i en mail, som du ville
    ikke skrive på et postkort.

2. Respekter ophavsretten til materiale, du reproducere. Næsten hvert land har ophavsret.

3. Hvis du videresender eller re-udstationering en besked, du har modtaget, skal du ikke
    ændre ordlyden. Hvis beskeden var en personlig besked til dig, og du er re-posting til
    en gruppe, skal du bede om tilladelse først. Du kan forkorte meddelelsen og citerer kun
    relevante dele, men vær sikker på at du giver korrekt tilskrivning.

4. Send aldrig kædebreve via elektronisk post. Kædebreve er forbudt på internettet.
    Dit netværk privilegier vil blive tilbagekaldt. Informer din lokale systemadministrator
    hvis din nogensinde modtager én.

5. En god tommelfingerregel: Vær konservativ i, hvad du sender og liberal i, hvad du modtager.
    Du bør ikke sende ophissede beskeder (vi kalder disse “flammer”), selv hvis du er provokeret.
    På den anden side, bør du ikke blive overrasket, hvis du får flammede, og det er klogt
    ikke at reagere på flammerne.

6. Generelt er det en god ide at mindst tjekke alle dine mail-emner, før at reagere på
    en meddelelse. Nogle gange kan en person, der beder dig om hjælp (eller afklaring) vil
    sende en anden meddelelse, der effektivt står “Never Mind”. Sørg også for, at enhver
    meddelelse du reagerer på var rettet til dig. Du kan være cc: ed snarere
    end den primære modtager.

7. Gør det nemt for modtageren. Mange afsendere strimmel header oplysninger, som omfatter
    din afsenderadresse. For at sikre, at folk ved, hvem du er, skal du sørge for at inkludere
    en linje eller to i slutningen af din besked med kontaktoplysninger. Du kan oprette denne fil
    i god tid og føje den til slutningen af dine beskeder. (Nogle afsendere gøre dette automatisk.)
    I Internet sprogbrug, er dette kendt som en “. Signa” eller “signatur”-fil. Din. Signaturfil
    træder i stedet for dit visitkort. (Og du kan have mere end én til at gælde i
    forskellige situationer.)

8. Vær forsigtig, ved adressering af mail. Der er adresser, der kan gå til en gruppe
    men adressen ligner det er blot én person. Vid, hvem du sender.

9. Bemærk cc er ved besvarelse. Må ikke fortsætte med at omfatte personer, hvis
    meddelelserne er blevet en 2-vejs samtale.

10. I almindelighed, de fleste mennesker, der bruger internettet har ikke tid til at
    svare på generelle spørgsmål om internettet og dets funktion.
    Send ikke uopfordrede e-mails beder om information til personer,
    hvis navne du måske har set i RFC’er eller på postlister.

11. Husk, at mennesker, med hvem du kommunikerer med, er placeret over hele kloden.
    Hvis du sender en besked, som du ønsker en øjeblikkelig reaktion, kan den person, der
    modtager den være hjemme i søvn, når det ankommer. Giv dem en chance for at vågne op,
    komme til at arbejde, og log på før antager mail ikke ankommer, eller at de er ligeglade.

12. Kontroller alle adresser før indledning lange eller personlig diskurs. Det er også
    en god ide at medtage ordet “Længe” i emnelinjen header, så modtageren ved, beskeden
    vil tage tid til at læse og reagere på. Over 100 linier betragtes som “lang”.

13. Vid hvem der skal kontaktes for at få hjælp. Normalt vil du have ressourcer lige ved
    hånden. Kontroller lokalt for folk der kan hjælpe dig med software-og system, problemer.
    Også ved, hvem til at gå til, hvis du modtager noget tvivlsom eller ulovligt. De fleste
    steder har også “postmester” alias for en kyndig bruger, så du kan sende e-mail til
    denne adresse for at få hjælp til mail.

14. Husk, at modtageren er et menneske, hvis kultur, sprog og humor har forskellige
    referencepunkter fra din egen. Husk, at datoformater, målinger og idiomer ikke
    kan rejse well.Be særlig omhyggelig med sarkasme.

15. Brug blandet sag. STORE BOGSTAVER SER som hvis du råben.

16. Bruge symboler for vægt. At * er * hvad jeg mente. Brug understregninger for
    understregning. _War Og Peace_ er min yndlingsbog.

17. Brug smileys til at angive tonen i stemmen, men brug dem sparsomt. 🙂
    Er et eksempel på en smiley (Look sidelæns). Må ikke antage,
at optagelsen af en smiley, vil gøre modtageren glad med, hvad du siger eller
    udslette en ellers fornærmende kommentar.

18. Vent til næste dag, med at sende følelsesmæssige reaktioner på meddelelser. Hvis
    du har virkelig følelser omkring et emne, viser det via FLAME ON / OFF indhegninger.
    For eksempel: FLAME ON: Denne type argument er ikke værd at båndbredde, det tager at
    sende den. Det er ulogisk og dårligt begrundet. Resten af verden er enig med mig. FLAME OFF

19. Må ikke indeholde kontrol tegn eller ikke-ASCII vedhæftede filer i meddelelser,
    medmindre de er MIME eller medmindre din mailer koder disse. Hvis du sender kodede
    beskeder sørg modtageren kan afkode dem.

20. Være kortfattet uden at være overdrevent lakoniske. Når du besvarer en meddelelse,
    skal indeholde tilstrækkeligt originalt materiale til at blive forstået, men ikke mere.
    Det er yderst dårlig form, blot besvare en besked ved at medtage alle de forrige besked:
    Rediger ud hele irrelevant materiale.

21. Begræns line længde til færre end 65 tegn og afslutte en linje med et linjeskift.

22. Mail skal have et emne overskrift, som afspejler indholdet af beskeden.

23. Hvis du inkluderer en signatur, så hold det kort. Tommelfingerregel er ikke længere
    end 4 linjer. Husk, at mange mennesker betaler for tilslutning ved minut, og jo længere
    din besked er, jo mere de betaler.

24. Ligesom mail (i dag) kan ikke være private, mail (og nyheder), er (i dag) med
    forbehold af forfalskning og spoofing af forskellige grader af sporbarhed. Anvend
    sund fornuft “reality checks”, før at beskeden er gyldig.

25. Hvis du tror, at vigtigheden af en meddelelse begrunder det, svare straks kort
    på en e-mail for at lade afsenderen vide, at du fik det, selvom du vil
    sende en længere svar senere.

26. “Reasonable” forventninger til adfærd via e-mail afhænger af dit forhold til
    en person og som led i kommunikationen. Normer lært i en bestemt e-mail-miljø
    gælder muligvis ikke i almindelighed til din e-mail-kommunikation med folk på
    tværs af internettet. Vær forsigtig med slang eller lokale forkortelser.

27. Omkostningerne ved at levere en e-mail er, i gennemsnit, betalt ca. ligeligt
    af afsender og modtager (eller deres organisationer). Dette er i modsætning til
    andre medier såsom fysisk post, telefon, tv eller radio. Sende nogen mail kan
    også koste dem i andre specifikke måder som båndbredde, diskplads eller CPU-forbrug.
    Dette er en fundamental økonomisk grund til uopfordrede e-mail-reklame er uønsket
    (og er forbudt i mange sammenhænge).

28. Vid, hvor stor en meddelelse, du sender. Herunder store filer såsom
    PostScript-filer eller programmer kan gøre dit budskab så stort, at det ikke kan
    leveres eller i det mindste bruger for mange ressourcer. En god tommelfingerregel
    ville være ikke at sende en fil større end 50 kilobyte. Overvej filoverførsel som
    et alternativ, eller skære den fil i mindre bidder og
    sende hver som en separat meddelelse.

29. Send ikke store mængder uønsket information til folk.

30. Hvis din e-mail-system giver dig mulighed for at sende mail, pas på den
    frygtede videresendelse loop. Vær sikker på at du ikke har oprettet videresendelse
    på flere værter, så en besked sendt til dig kommer i en endeløs løkke fra en
    computer til den næste til den næste.

 

General Internet Relay Chat (IRC) Retningslinjer
IRC er en måde at koble op med andre spejdere og netbrugere at udveksle skriftlige
kommentarer … lever og i realtid. For at gøre dette, skal du IRC klient-software
på din arbejdsstation og en IRC-server til at hoste din Chat. Når forbundet til
serveren, du deltage i en kanal eller diskussionsgruppe, som kan omfatte spejdere
fra hele verden. IRC-kanaler kan afholde diskussioner om alt under solen. Det er
meget vigtigt at følge nedenstående Netikette retningslinier, mens du chatter:

1. Det er klogt at “lytte” første til at få at vide, hvad der bliver diskuteret
    på kanalen før hoppe i.

2. Det er ikke nødvendigt at hilse alle på en kanal eller værelse personligt.
    Normalt en “Hello” eller tilsvarende er nok. Brug af automatisering
    funktioner i din klient til at hilse på folk, er ikke acceptabel opførsel.

3. Må ikke antage, at mennesker, som du ikke kender, vil gerne tale med dig. Hvis du
    føler sig tvunget til at sende private beskeder til folk, du ikke kender, så være
    villig til at acceptere yndefuldt det faktum, at de kan være optaget eller simpelthen
    ikke ønsker at chatte med dig.

4. Respektere de retningslinjer i koncernen. Kig efter indledende materialer til
    gruppen. Disse kan være på et relateret websted.

5. Må ikke udfritte andre brugere om personlige oplysninger, såsom køn, alder
    eller placering. Når du har bygget en bekendt med en anden bruger, kan disse
    spørgsmål være mere passende, men mange mennesker tøver med at give denne
    information til folk, med hvem de ikke kender.

 

Nogle yderligere IRC Regler fra ScoutLink
Overtrædelse af nogen af disse regler, afhængigt af sværhedsgraden, kan resultere i alt
fra en mundtlig advarsel, tid forbud eller endda k-foring en internetudbyder fra serveren.
Disse regler og bestemmelser for at beskytte ScoutLink, kanalerne og brugerne. Bemærk
venligst at alle kanaler er logget.

1. Adfærd – venligst adfærd eder efter Scout Law, Ed / Promise. Mange problemer
    kan undgås ved at holde dette i tankerne.

2. Tomgang – Channel sidder eller tomgang er ikke tilladt. Folk er her for at tale med
    andre. Der er intet værre end at forsøge at tale med en person, der ikke er der.

3. Bots og Scripts – Ingen uautoriserede bots eller Scipts er tilladt.

4. Sounds – Ingen tilfældige wavs eller MIDIS skal spilles på kanaler. De kan afspilles,
    hvis de er en del af samtalen, såsom “hello.wav”. Hvis du ønsker at dele dine lyde med
    andre, # lyder er en kanal designet til det. Inviteothers i # lyde og have det sjovt.

5. Sprog – Ingen misbrug eller bandeord vil blive tilladt.

6. Oversvømmelse – Ingen oversvømmelser efter type, farve eller lyd vil blive tilladt.

7. Patch Trading – Vi indser, at patch handel er en normal del af Scouting.
    Dog skal du holde dine anmodninger til et minimum og ikke genere alle, der slutter
    sig til kanalen. En DCC Chat anmodning ville være at foretrække. Hvis der er nok
    interesse vises, kan ScoutLink skabe et handelsselskab kanal.

8. FServers – Ingen åbne eller offentlig fservers er tilladt.

9. Personal Info – PLEASE! Udlever ikke dit telefonnummer eller adresse på åben kanal!

 

World Wide Web-retningslinjer
Også kendt som WWW, W3 eller oftest blot som Web, oprindeligt udviklet af CERN labs
i Genève, Schweiz. Fortsat udvikling af World Wide Web er overvåget af World Wide Web
Konsortium. The Web kan beskrives (blot) som en arbejdsstation / host (klient / server)
hypertekst system til hentning af information på tværs af internettet. På nettet, er
alt repræsenteret hypertekst (i HTML-format), og indeholder (hyper) links til andre
dokumenter ved deres unikke navn eller URL. Den bedste måde at lære om internettet,
er imidlertid at prøve det selv!

1. Husk, at alle Hjemmesider tilhører en anden. De mennesker, der betaler regningerne
    kommer til at gøre reglerne for deres brug. Information kan være gratis – eller det
    kan ikke være! Vær sikker på at du tjekke.

2. Vide hvordan filnavne arbejde på dit eget system.

3. Må ikke antage, at alle oplysninger, du finder er up-to-date og / eller præcise.
    Husk, at nye teknologier giver bare om nogen at være en udgiver, men ikke alle
    mennesker har opdaget det ansvar, der ledsager udgivelse.

4. Husk, at medmindre du er sikker på, at sikkerheds-og autentificering teknologi er
    i brug, at alle oplysninger, du sender til et system der overføres via internettet
    “i clear”, med ingen beskyttelse mod “sniffere” eller falskmøntnere.

5. Da internettet spænder over hele kloden, så husk at Information Services kan
    afspejle kulturen og livsstil markant anderledes end dit eget samfund.

6. Når der ønsker oplysninger fra en populær server, skal du sørge for at bruge
    et spejl server, der er tæt på, hvis det er muligt.

7. Når du har problemer med et websted og bede om hjælp, skal du sørge for at give
    så mange oplysninger som muligt for at hjælpe debug problemet.

8. Når bringe din egen informationstjeneste, såsom en hjemmeside, skal du sørge
    for at tjekke med din lokale systemadministrator at finde, hvad de lokale
    retningslinjer er i affekt.

9. Overvej at sprede ud af systemet belastningen på populære websteder ved at
    undgå “rush hour”, og at logge ind i løbet af off-peak tidspunkter.